Správné zaostření fotoaparátu (to znamená umístění citlivé vrstvy políčka filmu do obrazové roviny objektivu) je jedna z nejdůležitějších věcí v oblasti astrofotografie a zdaleka to není tak jednoduchá záležitost, jak se může někomu zdát. Už velmi malá nepřesnost v zaostření může způsobit rozdíl mezi podprůměrnou fotografií a fotografií publikovatelnou v populárně vědeckém časopisu. Zaostřování v astrofotografii se provádí v téměř naprosté tmě, s minimem světla přicházejícího od hvězd, často za velmi nízkých teplot, únava uprostřed noci nabývá malá – to vše nám jistě neusnadní dosažení správného zaostření.
Dosažení správného zaostření může zkomplikovat řada věcí:
Jedním z problémů je, že ohnisková rovina mnoha dalekohledů není plochá, ale je zklenutá a to obzvláště u světelných objektivů. Jeho důsledkem je to, že na výsledné fotografii jsou ostře zobrazeny objekty (hvězdy) pouze v okolí středu snímku a se vzrůstající vzdáleností od středu ostrost hvězd klesá. Tento problém je možné vyřešit použitím optického členu, tzv. zplošťovače klenutého pole. Tento člen však musí být navržen pro konkrétní objektiv a jeho cena je poměrně vysoká. Pokud zplošťovač nemáme, tak si musíme pomoci kompromisem. Zaostříme tak, aby výsledná ostrost byla uspokojivá pro všechny části fotografie. Toho dosáhneme např. při použití metody ostří nože, kdy ostří neumístíme do středu obrazového pole, ale např. ve vzdálenosti 1/3 šířky políčka filmu od středu a tím dosáhneme toho, že bude ostrost přijatelná v celém rozsahu výsledné fotografie (možná :) ).
Dalším z problémů, které mohou zkomplikovat zaostření, jsou např. optické chyby objektivu. U světelných objektivů se nejvíce projevuje koma. Tuto chybu je možné částečně korigovat přicloněním objektivu, ale tím samozřejmě přicházíme o hlavní přednost světelného objektivu, tzn. že snížíme sběrnou plochu objektivu a tak pro dosažení stejného výsledku jako při nezaclonění musíme adekvátně prodloužit expoziční dobu. Mezi další optické chyby patří např. astigmatismus a nebo např. sférická a chromatická aberace.
Mezi „mechanické“ problémy, které mohou mít vliv na zaostření, patří např. působení změn v teplotě ovzduší, prohnutí políčka filmu ve fotoaparátu či špatně kolimovaná optika. V důsledku velkých změn teploty v průběhu noci může docházet vlivem teplotního roztahování či smršťování tubusu či jiných součástí dalekohledu k posunu polohy obrazové roviny objektivu vzhledem k poloze filmu a tím způsobit rozostření fotografie. Tento problém se projevuje hlavně u optických soustav dalekohledů typu Cassegrain. Ke zmenšení vlivu tohoto problému je vhodné začít zaostřovat až poté, co se vyrovná teplota dalekohledu s teplotou vzduchu a pak kontrolovat zaostření před každým záběrem. Prohnutí políčka filmu ve fotoaparátu bývá způsobeno působením vzdušné vlhkosti na povrch filmu. Důvod může být např. ve špatné konstrukci zařízení přitlačující film a nebo je chyba v samotném filmu, který je na vlhkost „příliš“ citlivý a bude nutné vyzkoušet jiný typ filmu (např. od jiného výrobce). Tento nedostatek se více projevuje u „otevřených“ dalekohledů (Newtony, Cassegrainy..), kdy může vzduch působit bez překážek přímo na film. Špatně kolimovaná optika (to tzn. že všechny optické členy nejsou „v ose“) způsobí to, že se více projeví optické chyby zobrazení. Poznáme to tak, že je na jedné straně fotografie výrazně větší optická chyba (např. koma) než na druhé straně fotografie. Řešení je jednoduché, stačí provést kolimaci optiky.
Jak kritické je vlastně zaostření?
To je závislé na několika věcech, např. co
očekáváme od výsledné fotografie (jak jsme
sami kritičtí), jaká je rozlišovací
schopnost dalekohledu nebo objektivu fotoaparátu, jaké je
rozlišení filmu (velikost zrna) a hlavně jak je
závislá hloubka ostrosti na světelnosti optické
soustavy.
Naštěstí,
k dosažení správného zaostření
existuje řada metod. Některé jsou méně vhodné,
jiné poskytují lepší výsledky.
Pokusím se v této kapitole vysvětlit principy
některých z těchto metod.
Trocha teorie
Nejčastější otázka bude asi znít nějak takto: jak velkou chybu si mohu v zaostření dovolit? Odpověď je poměrně jednoduchá: to záleží na světelnosti objektivu. Čím je světelnost objektivu větší, tím menší chybu v zaostření si můžeme dovolit. Pokusím se to trochu více vysvětlit.
Díky difrakčním vlivům se nám bodový světelný zdroj, jako je např. hvězda, nezobrazí v ohniskové rovině objektivu opět jako bod, ale jako soustava soustředných kroužků. Těmto kroužkům se také říká např. difrakční, ohybové a nebo rozptylové kroužky. Centrálnímu, nejjasnějšímu kroužku se také říká Airyho disk (podle britského královského astronoma Sira George Airyho). Tento Airyho disk je obklopen soustavou jasných difrakčních kroužků a kdy jasnost těchto kroužků velice rychle klesá se vzdáleností od Airyho disku. Tyto difrakční disky jsou téměř nezachytitelné na fotografické emulzi, a proto je vhodné brát v úvahu pouze Airyho disk.
Při dokonalém zaostření a za dokonalých podmínek tak fotografický objektiv dokáže zobrazit hvězdu (bodový zdroj světla) jako objekt minimálně s velikostí Airyho disku. Toto platí pouze v dokonalém světě, reálně však bude mít zobrazená hvězda velikost asi 2-3 krát větší než je Airyho disk, což je způsobeno hlavně optickými chybami dalekohledu, seeingem (rozptylem světla hvězdy v atmosféře, to jest např. známé mihotání hvězd na obloze), popř. špatným pointováním. V přímé závislosti na velikosti Airyho disku je tzv. hloubka ostrosti, což je vlastně tolerance, jakou si můžeme dovolit při zaostřování.
Velikost Airyho disku i velikost hloubky ostrosti se dá snadno matematicky odvodit, a tím vlastně stanovit možnou toleranci v zaostření.
Velikost Airyho disku získáme ze vztahu:
d = 0.001586 * f (2.44 * 0.00065 mm = 0.001586 mm)
Hloubka ostrosti je vlastně tolerance (vzdálenost před a za bodem dokonalé ostrosti; na obrázku vzdálenost mezi A a B), kdy bude objektivem zobrazena hvězda jako objekt menší a nebo stejně velký jako Airyho disk. Matematicky je možné stanovit hloubku ostrosti jako:
ho = 2*f*d, kde ho je hloubka ostrosti, f je světelnost objektivu a d je velikost Airyho disku.
světelnost objektivu (clona) |
průměr Airyho disku (v mm) |
hloubka ostrosti (teoretická; v mm) |
hloubka ostrosti (praktická; v mm) |
---|---|---|---|
f/1 | 0.00158 | 0.00317 | 0.01 |
f/1.4 | 0.00222 | 0.00621 | 0.02 |
f/2 | 0.00317 | 0.01268 | 0.04 |
f/2.8 | 0.00444 | 0.02486 | 0.07 |
f/4 | 0.00634 | 0.05075 | 0.15 |
f/5.6 | 0.00888 | 0.09946 | 0.30 |
f/8 | 0.01268 | 0.20300 | 0.60 |
f/11 | 0.01744 | 0.38381 | 1.20 |
f/16 | 0.02537 | 0.81203 | 2.40 |
Zaostření přes hledáček (matnici)
Tato metoda je naprosto
nevhodná pro použití v astrofotografii.
Její hlavní nevýhodou je její zcela
nedostačující přesnost v zaostření.
Většina jednookých zrcadlovek dostupných pro
„normálního“ astrofotografa (Praktiky, Zenity
a pod.) mají tu nevýhodu, že jejich matnice jsou poměrně
dost tmavé a „zrnité“. Na takovýchto
matnicích je nemožné dosáhnout uspokojivého
zaostření. I pokud k zaostření použijeme jasnou
hvězdu, tak je velmi obtížné posoudit, kdy je obraz dobře
zaostřen. Dokonce zaostřit takový objekt, jako je např.
Měsíc, nevede k úspěchu. Z mé
vlastní zkušenosti vím, že ostrost
výsledné fotografie není dobrá a je to
spíš otázka náhody, kdy se povede zaostřit.
Obraz hvězdy se zdá být dobře zaostřený
v poměrně velkém rozsahu (u mého Zenita je to až
několik milimetrů), což při porovnání
s hodnotami v tabulce povolených tolerancí
v zaostření (viz. výše; řádově
desetiny milimetru) samo o sobě vypovídá o kvalitě
zaostření. Tento velký rozsah, kdy se nám může
zdát obraz dostatečně dobře zaostřený, není
způsoben pouze kvalitou matnice fotoaparátu, ale velký
vliv má i schopnost lidského oka akomodovat jemné
detaily v zaostření (oko si samo s použitím
očních svalů obraz doostří). Navíc je tato metoda
„citlivá“ na oční vady, jako je např.
krátkozrakost či dalekozrakost.
U kvalitnějších
fotoaparátů je někdy dostupná možnost výměny
matnice za jinou a nebo je možné použít různé lupy
či mikroskopy pro hledáčky k lepšímu
zaostření. Výměna matnice za jinou, např.
poskytující jasnější a
ostřejší obraz, může podstatně zlepšit kvalitu
zaostření. Ale i přesto přesnost zaostření
nedosáhne kvality, které jsou schopny dosáhnout
jiné metody.
Z mého pohledu je použití této metody pouze mrhání času a mrhání fotografickým materiálem a považuji ji za zcela nevhodnou (jak jsem již napsal, vím to z vlastní zkušenosti).
Použití Hartmanovy masky
Podstatně lepší kvality
zaostření, než v případě použití
předchozí metody, je možné dosáhnout
použitím tzv. Hatmanovy masky
(či Scheinerova disku).
Hartmanova maska je jednoduché zařízení. Je to
maska upevněná před objektivem ve které jsou dva, popř.
více otvorů (pokud jsou otvory dva, tak se
hovoří o Scheineroivě disku, pokud je otvorů více,
jedná se Hartmanovu masku; všeobecně se však u
obou variant všeobecně používá pouze termín
Hartmanova maska). Lepší než jakýkoli popis je
jednoduchý obrázek, ze kterého je vše
patrné:
Masku je nejjednodušší
vyrobit z tvrdého papíru (kartonu), do
kterého vyřízneme dva a nebo více otvorů. Průměr
otvorů by měl být přibližně 1/3 průměru objektivu a
vzdálenost mezi otvory by měla být přibližně
stejná jako je průměr těchto otvorů. Všeobecně se
však může velikost otvorů a vzdálenosti mezi nimi
pohybovat v téměř libovolných mezích.
Ovšem, pokud použijeme malé otvory, tak tím
podstatně omezíme množství světla
procházejícího objektivem a tím i
snížíme jasnost hvězd, na kterých zaostřujeme.
Při zaostřování postupujeme
takto:
Nasadíme masku a
zamíříme dalekohled na některou jasnou hvězdu. Při
pohledu na matnici fotoaparátu uvidíme každou hvězdu jako
dvojici „hvězd“ (nebo trojici
– to záleží na počtu otvorů v masce). Při
zaostřování se nám tyto dvojice k sobě
přibližují (či vzdalují – záleží to
na tom, zda jsme před a nebo za bodem ostrosti). Správné
zaostření dosáhneme tehdy, pokud tyto dvojice či trojice
splynou v jeden bod (jednu hvězdu).
Bohužel, tak jednoduché to
většinou není. Projevují se zde stejné vady
a nedostatky, jako v předchozí metodě, tzn. hlavně to, že
kvalitu zaostření posuzujeme opět na matnici fotoaparátu.
Většinou je obtížné posoudit, kdy nám již
dvojice splynuly. K usnadnění je vhodné
vyzkoušet k zaostřování hvězdy různých
jasností či vyzkoušet různé velikosti a
vzdálenosti otvorů v masce a používat hvězdy
takových jasností a otvory takových
velikostí, kdy je posouzení zda obrazy hvězd splynuly,
nejsnazší a nejzřetelnější. Nebo je
možné použít postup, který většinou
používám já. Při zaostřování se
obrazy hvězd k sobě přibližují, pak dosáhnou bodu
ostrosti, a pak se obrazy začnou od sebe vzdalovat. Já zaostřuji
tak, že „postupně aproximuji“ bod ostrosti, tzn. že se
snažím nalézt bod mezi stavem, kdy se mi obrazy
k sobě přibližují a kdy se mi již obrazy začnou od sebe
vzdalovat.
Tato metoda má však i jednu
velkou výhodu. Je možné ji použít i na
takové objekty jako je např. Měsíc nebo úhlově
větší planety, což např. u ještě
přesnější metody- metody ostří nože nelze (tuto
metodu je možné použít pouze pro bodové
světelné zdroje – hvězdy).
Zde je jasně patrné, že při expozici
označené c bylo zaostření nejlepší
(stopa hvězdy je nejužší a nejostřejší) a
je proto vhodné pro další
„ostré“ fotografie používat pozici na
stupnici okulárového výtahu stejnou
s pozicí při expozici c. Pro tuto modifikaci je
vhodné fotografovat hvězdy v okolí nebeského
rovníku, protože zde je úhlový pohyb hvězd
největší a proto dochází
k menšímu přeexponování stop hvězd,
než jak je tomu při exponování hvězd
s větší deklinací. Také je
potřebné vybrat vhodné hvězdné pole ve
kterém se vyskytují hvězdy různých
jasností, protože u hvězd velmi jasných či velmi
slabých bývá poměrně obtížné
rozlišit mezi dobrým a špatným
zaostřením. Tuto metodu je možné úspěšně
zkombinovat s Hartmanovou maskou, kdy na výsledné
fotografii se nám zobrazí každá
hvězda jako soustava dvou stop postupně se k sobě
přibližujících. V pozici, kdy nám stopy
splynou, je dosaženo nejlepšího zaostření.
Při tomto využití Hartmanovy masky je nutné
použít masku s pouze dvěma otvory a tyto otvory musí
být orientovány ve směru sever-jih (kolmo na
zdánlivý pohyb hvězd)
U této metody je vhodné
používat pro pokusnou fotografii film stejného typu jako
pro výsledné fotografie a při zaostřování
otáčet zaostřovacím mechanismem ve stejném směru
jako při pokusné fotografii (aby se odstranily vůle
v zaostřovacím mechanismu okulárového
výtahu a nedocházelo tak k chybnému
zaostření)
Hlavní nevýhodou této metody je fakt, že poloha správného zaostření je závislá na teplotě vzduchu v době fotografování (v důsledku tepelného roztahování materiálů, ze kterých je vyroben dalekohled, dochází ke změně polohy ohniska). Tato nevýhoda se dá poměrně dobře odstranit tím, že se provedou pokusné fotografie za různých teplot a podle výsledků se vytvoří tabulka polohy správného zaostření při různých teplotách.
Zaostřování
pomocí metody ostří nože
Tato metoda je zřejmě
nejvhodnější k dosažení dostatečně
přesného zaostření. Není závislá na
kvalitě zraku a je ji možné s úspěchem
používat i s nasazenými brýlemi či bez nich.
Princip je jednoduchý.
Pomocí matnice fotoaparátu umístíme
přibližně do středu zorného pole dalekohledu
s fotoaparátem jasnější hvězdu a
otevřeme zadní část těla fotoaparátu (tam,
kde se zakládá film). Na
kolejničky, po kterých se posouvá film se
umístí tenký a ostrý břit
(přibližně do středu políčka) a co nejblíže
k tomuto břitu přiložíme oko. Měli bychom vidět
světlý kotouč rozprostírající se
téměř po celé ploše objektivu. Nyní
pohybujeme dalekohledem pomocí jemných pohybů
v rektascenzi sem a tam a pozorujeme, jakým způsobem
dochází k tmavnutí světlého kotouče
(jak se hvězda schovává za ostří). Kotouč bude
tmavnout z jedné či z druhé strany vzhledem ke
směru pohybu dalekohledu a to, z jaké strany to bude,
záleží na tom, zda jsme momentálně před a nebo za
bodem přesného zaostření. Naším
úkolem je nalézt takovou polohu v zaostření,
kdy dojde ke ztmavnutí světlého kotouče co nejrychleji
při co nejmenším pohybu dalekohledu (v této poloze
je fotoaparát zaostřen). Toto je dobře patrné
z přiloženého obrázku. Pokud je ostří mimo
bod přesného zaostření (bod 2 a 3), tak ostří
musí procházet větším průřezem
světelného kužele a tudíž dochází
k postupnému tmavnutí světlého kotouče.
Naopak, pokud je dobře zaostřeno (ostří je v bodě 1), tak
ostří protíná světelný kužel v místě
s teoreticky bodovým průřezem, a tak dojde
k téměř okamžitému ztmavnutí světlého
kotouče.
Praktická realizace
Jaký použít břit?
Všeobecně se dá použít jakýkoli
ostrý břit, někdo třeba používá kousek žiletky,
ale mě se nejvíce zalíbil jiný způsob.
Jako břit se použije kousek starého
filmu, který se z jedné strany zbrousí do
ostří tak, aby hrana byla dostatečně ostrá. Tento kousek
filmu se lepící páskou přichytí na kousek
tenkého sklíčka (velikost jedné strany je
přibližně stejná jako je vzdálenost
vnějších kolejniček) a toto sklíčko s filmem
se přiloží na kolejničky sloužící
k vedení filmu. Důležité je, aby film těsně
doléhal na vnitřní kolejničky, aby mu v tom
nepřekážela např. lepící páska
určená k přichycení filmu ke sklíčku a aby
film těsně přiléhal ke sklíčku (aby nebyl
zkroucený v důsledku zatočení v pouzdře filmu a
tím „odchlípnutý“ od sklíčka).
Tato metoda má však jednu velkou nevýhodu. Dá se použít pouze v případě, že ve fotoaparátu ještě nemáme založen film. Jde to vyřešit tak, že zaostříme před vložením filmu a na zaostřovacím zařízení (zaostřovací kolečko na teleobjektivu či okulárový výtah) si přesně poznamenáme polohu správného zaostření a při fotografování v jinou noc zaostříme (víceméně naslepo) do této poznamenané polohy. Druhou možností je obstarat si druhé tělo (třeba i zcela nefunkční) fotoaparátu shodného typu s tím, s jakým hodláme fotografovat. Třetí možností je si toto druhé tělo jednoduše vyrobit. Zde je důležité dodržet pouze jednu věc: vzdálenost od závitu fotoaparátu (či od bajonetového spojení) k vnitřním kolejničkám musí být naprosto stejná s fotoaparátem.
Zaostření pomocí
parfokalizovaného okuláru
Nejvhodnější,
nejrychlejší a nejjednodušší metodou
pro dosažení opakovatelné vysoké přesnosti
v zaostření je použití tzv. parfokalizovaného
krátkoohniskového okuláru.
Princip je naprosto jednoduchý.
Zaostříme dalekohled s fotoaparátem použitím
některé z metod (Hartmanova maska či ostří nože).
Potom odšroubujeme fotoaparát a vložíme do
okulárového výtahu („na doraz“)
redukci s okulárem. Nyní posunujeme okulárem
v redukci tak, až dosáhneme postačující
ostrosti obrazu a pevně zajistíme okulár tak, aby se již
nemohl v redukci pohnout. Připomínám, že při tomto
zaostřování okuláru zaostřujeme tak, že posunujeme
okulárem v redukci a ne zaostřováním
pomocí okulárového výtahu.
Příště, při zaostřování fotoaparátu, postupujeme obdobně (ale opačně). Vložíme do okulárového výtahu redukci s okulárem, zaostříme na hvězdy či na Měsíc, sundáme redukci s okulárem a nasadíme na okulárový výtah tělo fotoaparátu. Tím máme zajištěno správné zaostření. Podotýkám, že je potřeba použít krátkoohniskový okulár (okolo 4 mm), protože takovýto okulár má dostatečně malou hloubku ostrosti. Při použití okuláru s delší ohniskovou vzdáleností se nám při zaostřování může obraz zdát dostatečně ostrý v poměrně velkém rozsahu, klidně i několika mm, což je pro přesnost, jakou potřebujeme dosáhnout, naprosto nedostačující.
Pár rad a k zaostřování
-nesnažte se zaostřovat na matnici
fotoaparátu, je to pouze ztráta času a
fotografického materiálu. Dosažení
správného zaostření je pouze dílem
náhody.
-zvolte si vhodnou metodu pro
váš přístroj. Není např. nutné
používat pro málo světelný přístroj
(větší hloubka ostrosti – větší
povolená tolerance
v zaostření)
některou z velmi přesných metod, určitě postačí
např. použití Hartmanovy masky.
-při zaostřování
zaujímejte, pokud je to možné, pohodlnou pozici. Pohled
očí by měl být přímý.
-je vhodné používat krytku
pro druhé oko, tak, aby při zaostřování mohli
být otevřeny obě oči a nedocházelo tak k jejich
nadměrné únavě.
-při použití metody testovací
fotografie používejte pro testy i pro fotografie stejný
typ filmu.
-překontrolujte zaostření pře
každým snímkem. Např. teplota okolního vzduchu
může „hýbat“ se zaostřením.
-překontrolujte kvalitu zaostření
při fotografování teleobjektivem. Ne vždy
souhlasí značka pro nekonečno na zaostřovacím kolečku
s polohou, kdy je ve skutečnosti nekonečno zaostřeno.
-zaznamenávejte si potřebné
informace ke každé fotografii pro jejich pozdější
použití při vyhodnocování kvality
fotografií.